Er du etter inspirasjon til hvordan du kan skape en mer attraktiv bedriftskantine og samtidig gjøre den mer anvendelig utenom lunsjpausene? Ønsker du å skape et sted hvor det er like koselig å oppholde seg enten du bare har ti minutter til en rask matbit, vil prate med kollegaer over dagens rett eller skal holde et uformelt møte?.
Her gir vi deg våre beste tips til hvordan du kan utnytte plassen i kantinen på best mulig måte.
Slik bruker de ansatte kantinen
Før vi setter i gang med tipsene våre, tenkte vi å beskrive typiske kantinebrukere. Gjennom arbeidet vårt med å levere møbler til mange skandinaviske og utenlandske bedrifter, har vi nemlig observert tre forskjellige typer kantinebrukere:
Den travle:
Medarbeideren som har en travel agenda og kun besøker kantinen for å stille sulten – helst på farten. Han har ikke tid til å småprate eller være sosial, og tilbringer minst mulig tid i kantinen.
Den sosiale:
Medarbeideren som ønsker å være sosial og bruker lunsjpausen til å ha det gøy med kollegaer.
Den effektive:
Medarbeideren som bruker kantinen til å få seg en matbit og en fin start på det som etter hvert glir over i et faglig møte.
For å sikre at bedriftskantinen møter de ansattes ulike behov, kan det være greit å ha disse ulike typene i bakhodet.
Hyggelig og hjemmekoselig kantine
Akkurat som at man i større grad henter inspirasjon fra hoteller og restauranter når man skal innrede kontorlokaler, er trenden innen kantineinnredning at den varme og hjemmekoselige atmosfæren også skal videreføres her:
Mange ønsker seg en kantine med en hyggelig og dynamisk stemning – akkurat som på en kafé.
For å skape den perfekte kantinen er det flere ting å tenke på, blant annet innredningen, atmosfæren og plassbruken. Nedenfor gir vi deg noen gode tips til hvordan du kan lage en fleksibel kantine som dekker alles behov, er hyggelig og kan fungere som et alternativ til møterommene.
Tips #1: Lag ulike soner
Siden kantinen ofte er et stort lokale, er det lurt å lage soner. Sonene skal i utgangspunktet møte brukernes ulike behov (forestill deg de tre typene nevnt tidligere), gi muligheten til å avholde kjappe, uformelle møter – og dele det store rommet inn i mindre «rom». Dette gjør kantinen mer attraktiv og skaper kaféstemningen som mange er opptatt av, samtidig som kantinen blir et sted der folk ønsker å oppholde seg utenom lunsjpausen.
Et godt tips er å bruke møbler til å definere de ulike sonene:
- Langbord eller runde bord oppmuntrer til sosialisering.
- Barbord gjør det enkelt for folk å ta seg en kjapp matbit på farten.
- Sofaer med høy rygg, benker og romdelere, for eksempel åpne hyller, kan brukes til å lage møteområder.
Du kan også skape soner ved å lage områder med ulike høydenivåer, bruke en spesiell farge på gulvet eller endre belysningen.
Samtidig er det smart å skape en sammenheng mellom de ulike sonene. Til dette formålet er den nye møbelserien Central Station det perfekte valget. Serien består av moduler som du kan sette sammen til bord, benker, romdelere og smarte oppbevaringsløsninger. Du kan enkelt endre modulenes funksjon helt uten bruk av verktøy, noe som gir deg stor fleksibilitet når kantinen for eksempel skal brukes til selskaper eller store sammenkomster.
Tip #2 – Skap variasjon
Du får straks en mer fleksibel og anvendelig kantine hvis du skaper variasjon – både med hensyn til materialvalg, overflater, farger, høyder og møbelvalg. For det første er det med på gjøre kantinen til et spennende sted å være, og for det andre bidrar det til å møte de ansattes ulike behov – enten det er å innta dagens lunsj, eller holde et uformelt møte.
Slik skaper du variasjon:
- Kombiner runde bord med de mer tradisjonelle langbordene for å oppmuntre til sosialisering.
- Bruk barbord som lar de ansatte innta dagens måltid enten stående eller sittende på barstoler.
- Skap kaféstemning med halvmyke stoler eller benker med polstring eller kunstskinn.
- Bruk forskjellige farger – for eksempel den sammen stolen i ulike farger.
- Kombiner materialer og overflater.
Tip #3 – Det alternative møterommet
Kantinen er ofte bedriftens største lokale og paradoksalt nok det stedet hvor de ansatte tilbringer færrest timer om dagen. Samtidig er det ofte en konstant kamp om møterommene, som alltid virker å være booket. Derfor kan det være smart å lage en kantine der de ansatte også kan ha uformelle møter.
Du kan for eksempel bruke høyryggede sofaer eller annen avskjerming til å lage en sone der folk kan snakke uforstyrret eller avholde møter. Du kan også legge til rette for at de ansatte kan ha stående avdelingsmøter, hvor man samles rundt et barbord og får oversikt over dagens arbeidsoppgaver mens man nyter morgenkaffen.
Tip #4 – Husk belysningen
Mange kantiner er opplyst med lysrør, men du kan skape mye mer stemning og atmosfære ved å eksperimentere med lyskildene. Du kan for eksempel bruke taklamper – kanskje til og med samme type lampe i ulike varianter, som både gir godt lys og fungerer som et stilig kunstnerisk innslag i innredningen. Samtidig er lyset med på å definere kantinens ulike soner.
Å bruke taklamper går noen ganger på bekostning av kantinens fleksibilitet, men velger du å innrede med soner, vil dette ofte veie opp for fleksibiliteten du mister med taklamper.
Tip #5 – Velg lyddempende elementer
Akustikken er viktig i en kantine, hvor det ofte er mange mennesker samlet og mer støy enn på kontoret. Derfor kan du med fordel legge til planter, gardiner eller polstrede møbler i kantinen, som alt sammen kan være med på å skape god akustikk. For eksempel er vår høyryggede Tweet-sofa betydelig mer støydempende enn en vanlig skjermvegg.
Dry-stolen fra Randers+Radius er laget av materialet polyuretan, som er kjent for å absorbere lyd – perfekt når du vil dempe støy fra snakkende kollegaer og klirrende bestikk.