Vår første stol laget av resirkulert plast

VIPER er vår første stol som er merket med EU-blomsten – laget av resirkulert plast som kan spores helt tilbake til opprinnelsesstedet. Det unike med VIPER er at både selve skallet og vippefunksjonen under setet er laget av plast – som attpåtil er resirkulert.

VIPER er et resultat av ambisjonen vår om å designe og utvide sortimentet vårt med flere møbler som belaster miljøet i så liten grad som mulig. Dette er møbler som:

• I hovedsak er produsert av resirkulerte materialer
  • Har høy kvalitet og derfor lang levetid
  • Kan resirkuleres til nye møbler etter endt levetid
  • Belaster jordens begrensede ressurser minst mulig

Resirkulert plast – en nyttig ressurs
VIPER er designet av Hans Thyge & Co i tett samarbeid med oss og det danske selskapet Letbæk Plast, som produserer skallet og vippefunksjonen. Letbæk Plast er den eneste plastprodusenten i Danmark som kan håndtere hele livssyklusen til et plastprodukt – fra design og utvikling til produksjon og resirkulering. Siden 1973 har de spesialisert seg på å bryte ned plast til små fragmenter og sette det sammen til nye, bedre og sterkere materialer som kan brukes i nye produkter og løsninger. For dem er brukt plast en bærekraftig ressurs som de bruker til å løse utfordringer for mange forskjellige kunder.

Sirkularitet er ganske enkelt en del av arvestoffet deres – akkurat som hos oss. Letbæk Plast insisterer på at kundene deres returnerer produktene og løsningene etter bruk, slik at de kan bli resirkulert og benyttet til nye løsninger.

Vi kan ikke leve uten plast
I både Norge og i resten av Europa resirkulerer og benytter vi brukt plast. Det finnes mengder av plast å ta av, og som figuren nedenfor viser, brukes plast til en rekke ulike formål:

Plast er for eksempel med på å redde liv på operasjonssalen og brukes også i fly og lastebiler så de skal veie mindre og ikke slippe ut så mye CO2. En agurk som er pakket inn i plast, holder i opptil ti dager, men uten plastinnpakning holder den bare et par dager.

Det er ikke tvil om at plast spiller en viktig rolle blant annet når det gjelder å redusere matsvinn, kutte CO2-utslipp, skape mer grønn energi og sikre mer energieffektive bygninger.

I en verden uten plast ville:

• Produkters vekt øke med 274 prosent
  • Energiforbruket øke med 57 prosent
  • CO2-utslippet øke med 61 prosent

Kilde: «The impact of plastics on life cycle energy consumption and greenhouse gas emissions in Europe» (2010)

Vi kommer med andre ord ikke utenom plast dersom vi skal gjøre en merkbar forskjell for klimaet og skape en bedre verden. Og når ressursen er så verdifull, er det desto viktigere at den blir resirkulert så mye som mulig. Stolen VIPER er ikke utelukkende laget av resirkulert plast, men vi oppfordrer kundene våre til å returnere den til oss når den ikke lenger er i bruk, slik at Letbæk Plast kan bruke den til å lage nye stoler.

Det er ganske enkelt helt avgjørende at vi resirkulerer mer plast. Forklaringen er enkel:

«1 kg resirkulert plast betyr opptil 2 kg mindre CO2-utslipp».

Bærekraft er nå viktigere enn estetikk i møbelbransjen
Utviklingen går i riktig retning: Unge forbrukere krever og etterspør mer bærekraftige og sirkulære løsninger, en trend som dessuten forsterkes av politiske tiltak. Disse kravene har nå endelig nådd også møbelbransjen.

Administrerende direktør i Letbæk Plast, Michael Bayer Thomsen, sier:

«For bare tre år siden var det vanskelig for oss å nå igjennom til møbelbransjen, fordi forbrukerne ikke var klare for produkter av gjenbrukt plast. Estetikk trumfet bærekraft, men slik er det ikke lenger. Dette er fordi produsentene har blitt bedre på å forene de to, men også fordi klimahensynet blir stadig viktigere for hvordan vi lever og forbruker.»

Denne utviklingen merker vi også i Holmris Form/Funk. For eksempel ble VIPER-stolen solgt til tre skoler allerede før den offisielle lanseringen.